fredag 6 februari 2015

Kk

Lille Katt, lille katt vet du att inledde arbetet med bokstaven K.
Vi analyserade katt, ko, burk, kamera, kex (som vi smakade på), kaka, leksakskatalog, sko, pojke, ek, lok, bok och lock.








Jag valde att arbeta vidare med katter. Jag ville kontrastera en faktatext med en berättande text. Arbetet började med att vi såg en film Mitt husdjur Katter. Därefter läste jag flera olika faktatexter om katter. Vi gjorde en mindmap på tavlan. Då var det dags för att skriva en gemensam faktatext i klassen. Vi pratade om hur en faktatext ska se ut. Nästa lektion var det dags för barnen i par att skriva en egen faktatext om katter.
Eftersom det var fakta fick barnen skriva ut var sin fotobild på en katt som illustration till texten.

Nästa moment blev att jag läste sagan om Mästerkatten i stövlarna och därefter några andra kattsagor.













Sedan skrev vi en gemensam saga om en katt. Vi pratade återigen om sagans struktur. Nu var barnen redo för i par bestämma huvudperson, plats, problem, lösning och slut på sin saga. När planeringen var klar så satte de igång med skrivandet. Här fick barnen själva illustrera sina texter.
För att barnen ska kunna se skillnad på berättande och faktatexter hänger texterna sida vid sida och texterna som jag läste ligger också framme.

Motorikövning den här veckan blev fina kattbilder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar