Forskning för klassrummet
Vetenskaplig
grund och beprövad erfarenhet i praktiken, Skolverket
Kapitel 1
En
professionell lärare har ett gott professionellt omdöme och använder sin egen
erfarenhet och kunskap om didaktik, har en god orientering i ämnet, har kunskap
om elevernas förkunskaper och vet hur man leder en grupp. Vägen fram till att
bli en sådan lärare går över många både lyckande och misslyckade försök. I
detta experimenterande och utvecklande av sin profession är forskning och
kollegiala diskussioner kring forskning viktiga hjälpmedel.
Skickliga lärare jan
också i högre grad identifiera väsentligheter i sina ämnen: leda lärande genom
klassrumsinteraktion, följa lärandet, ge feedback samt använda sina
känslomässiga sidor. En skicklig lärare har kort och gott en varierad
undervisningsrepertoar och arbetar mycket med relationer.
Läraryrket
innehåller en mängd tyst kunskap. Den tysta kunskapen måste därmed
verbaliseras. Den bör efter ha prövats kollegialt även dokumenteras för att
tillvaratas och bli en viktig del i lärarnas samlade erfarenheter för att
undvika att lärare om och om igen ska behöva” uppfinna hjulet”.
Beprövad erfarenhet
är systematiskt prövad, dokumenterad och genererad under en längre tidsperiod
och av många.
Det kan vara på sin
plats att understryka att varken vetenskap eller beprövad erfarenhet ger enkla
lösningar på de utmaningar som finns i en skola eller har bestämda svar på hur
man ska handla i ett enskilt klassrum.
Vetenskap och
beprövad erfarenhet kan alltså fungera som referenspunkter med vars hjälp man
kan reflektera över sin verksamhet, vad man gör och varför man gör det. Om man
inte vet vad man ska göra i en viss situation kan det naturligtvis vara bra att
i första hand prova det som det finns bevis för kan fungera.
Kapitel 2
Det är
viktigt att hela tiden sätta elevens lärande i centrum liksom att förmå eleven
att ”hitta” sitt eget lärande.
Svenska
lärare tillbringar allt mer tid med att tala om för eleverna hur de ska arbeta
men talar allt mindre om vad de ska lära sig.
Eget
arbete i undervisningen drabbar framförallt de elever som har svårast att klara
skolans krav och de elever som inte kan få så starkt stöd hemifrån.
En
skicklig lärare är en tydlig ledare för det lärande som pågår. Exempel på
verktyg för att stärka den lärarledda undervisningen är
Att läraren använder bred och varierad repertoar av undervisningsmetoder
Att läraren skapar ett dialogklimat
Att läraren skapar trygghet och ser varje elev
Att läraren uppmuntrar erfarenhetsutbyte mellan elever
Att
läraren använder formativ bedömning
Det är centralt att
en lärare har uppsikt över och ansvarar för lärprocesserna och synliggör dem
både för sig själva och för eleverna och att man väljer metoder efter både vad
man ska lära sig och vem det är som ska lära sig samt i vilken situation man
befinner sig. Att en lärare har en bred undervisningsrepertoar är en
förutsättning för en god undervisning för alla elever.
Kamratbedömning
kan användas framgångsriktredan på de lägre stadierna men det är viktigt att
introducera kamratbedömning på ett korrektsätt. Nära kopplat till kamratbedömning
är självbedömning eller självvärdering där eleven själv bedömer sitt eget
arbete.
Formativ
bedömning är att hela tiden kartlägga och synliggöra för sig själv som lärare
och i synnerhet för eleven var eleven befinner sig i sitt lärande och sedan
anpassa undervisningen därefter.
Den
viktigaste komponenten för formativ bedömning ska kunna bli lyckosam är ett
gott och tryggt arbetsklimat, för alla.
Kapitel 3
Kollegialt
lärande är en sammanfattande term för olika former av professionsutveckling där
kollegor genom strukturerat samarbete tillägnar sig kunskaper i den dagliga
praktiken.
En lärdom från en
mängd utvecklingssatsningar är att det är viktigt att våga prioritera och att
ta sikte på vissa mål tills de verkligen är uppnådda. Men att behålla fokus,
att vara uthållig, är ett av de viktigaste men också kraftfullaste sätten att
arbeta på. För att lyckas krävs enl.
Timperley att man fokuserar på ett eller få mål som är mest angelägna för den
verksamhet man befinner sig i och inte ”springer på alla bollar”.
Timperley har utvecklat
en modell för professionellt lärande s28. Modellen ställer tydliga krav på
ledarskap och organisation. Det är grundläggande att alla som deltar i
skolutveckling känner delaktighet eftersom det är just dessa människor som ska
genomföra själva förändringsarbetet. Timperley understryker att det bara genom
att en förändring sker i ett klassrum som en förändring i elevernas lärande
kommer till stånd.
Systematiskt
kvalitetsarbete- ha fokus på mål och att systematiskt utvärdera dessa mål för
att kontrollera om de når den effekt som man initialt har önskat, dvs. att man
når det som var målet/målen.
Processen startar
med att lärarna identifierar vilka kunskaper och förmågor eleverna behöver för
att nå målen. Nästa steg är att lärarna identifierar de ämnesdidaktiska
kunskaper och kompetenser de själva behöver för att hjälpa sina elever att nå
kunskaperna och kompetenserna. Vad måste vi lära oss för att våra elever ska nå
måluppfyllelse? Processen avslutas med att lärarna analyserar vilken inverkan
det förändrare arbetssätet har haft på elevernas resultat. Fungerade det man
provade? Vad är det som har varit effektivt och fungerade bra och vad som inte
fungerat så bra? Avgörande för att nå resultatet är att man upprepar den
cykliska processen. Man ger sig inte förrän målet är uppnått och man
omformulerar problemet till dess målet är nått.
Lesson
study/Learning Study
Kapitel 4
Man skulle kunna
säga att formativ bedömning sätter fingret på något som bra lärare alltid har
gjort- att ta reda på vad eleven kana för att sedan kunna lägga upp
undervisningen så att den blir meningsfull och relevant. Det nya och
intressanta är att forskning har visat att de aspekter av undervisning som kan
beskrivas som daglig och stundlig formativ bedömning har en potential att göra
stor skillnad för undervisningens effektivitet. Den formativa bedömningens syfte är att kartlägga och synliggöra var
eleverna befinner sig i sitt lärande så att undervisningen kan anpassas efter
det. Det som formas är alltså undervisningen. Vad har eleverna förstått? Vad
har de lärt sig?
Vad kan jag som
lärare göra annorlunda? Vad kan jag förklara på ett annat sätt?
Man skulle kunna se
arbete med formativ bedömning som en förflyttning av tyngdpunkten i bedömningen
från elevens kunskaper till undervisningens kvalitet.
Den engelska
forskaren Dylan William brukar beskriva fem nyckelkompetenser
Klargöra, förstå
och dela lärandemål
Skapa effektiva
klassrumsdiskussioner, uppgifter och aktiviteter som ger stöd för lärande
Ge återkoppling
som leder lärandet framåt
Aktivera eleverna
som lärandresurser för varandra genom kollaborativt lärande, kamratbedömningar
Aktivera elever
till att bli ägare av sitt eget lärande, genom att arbeta med metakognition och
självbedömning.
Formativ bedömning
går ut på att läraren kontinuerligt säkerställer vad eleverna har förstått och
vilka förmågor de har utvecklat. Formativ bedömning ger en tydlig signal om att
ansvaret för lärandeprocessen ligger hos läraren.
Utvecklandet av
formativ bedömning underlättas om det sker genom ett kollegialt lärande på en
skola där lärare kan hjälpa och stötta varandra och där det finns tid för
pedagogiska samtal.
Återkoppling och
feedback är ett centralt begrepp inom formativ bedömning. Den bör vara
utvecklad på så sätt att den innehåller information som eleven kan använda och
den präglas av dialog mellan elev och lärare där fokus riktas på hur eleven ska
komma vidare. Rätt sorts återkoppling har stor positiv påverkan på eleven och
på elevens förmåga att få syn på sitt eget lärande-självregleringen.
Självbedömning
innebär att eleven reflekterar över sitt eget arbete, bedömer om det är i
enighet med kunskapskraven och därefter reviderar eller övar mer.
Konkret i
klassrummet (tummen upp, exit tickets, handuppräckning, slumpa namn)
När eleverna ger
återkoppling till varandra använder de sina egna sätt att förklara, vilket kan
ge återkopplingen en annan karaktär än den läraren skulle ha gett.
Enligt Hattie visar
en studie att en elevgrupp som omfattas av formativ bedömning i genomsitt lär
sig nästan dubbelt så mycket som en som inte får sådan undervisning. En effekt
som är mycket stor och som innebär att de elever som arbetar med formativ bedömning har lärt sig
motsvarande ett års inlärning mer än en grupp som inte arbetar med det.
Kapitel 5
Barn och ungdomar
som misslyckas i skolan är en högriskgrupp för framtida psykosocial problem.
Den starkaste skyddseffekten för unga är ett fullständigt slutbetyg från åk 9.
Endast i undantagsfall ska barn och ungdomar sändas till speciella skolor.
Inkludering poängterar
vikten av ett synsätt där det normala är att utgå från elevers naturliga
olikhet och se det som något positivt. Verksamheten bör anpassas därefter för
att tillfredställa dessa olika behov.
Nivågruppering
Hattie konstarerar att nivågruppering inte har en bra effekt på elevernas
lärande och att nivågruppering dessutom har en tydligt negativ effekt för
likvärdigheten.
Håkansson och
Sundberg hävdar att lågpresterande elever arbetar bäst i heterogena grupper.
Detta gäller även de medelpresterande. Högpresterande elever klarar sig bra
oavsett grupperingar.
Åldersblandat
Vinterek menar att det inte finns något forskningsstöd för att åldersblandade
klasser skulle gynna kunskapsutvecklingen på något avgörande sätt.
Acceleration innebär
att man låter duktiga elever få arbeta snabbare och med ännu större utmaningar.
Eleverna får arbeta med uppgifter som är mer utmanande för dem. En viktig poäng
är att de går kvar i en vanlig klass och ger draghjälp åt hela klassen. Detta
har visat ha en mycket hög positiv påverkan för högpresterande elever men även
för gruppen som helhet.
Forskningsresultat
på att kamrateffekter har stor betydelse för elevers resultat. Kamrater
påverkar lärandet kraftfullt. En god social miljö är en förutsättning för ett
gott lärande och i en sådan miljö har alltså kamrateffekterna stor betydelse.
Det innebär att sammansättningen av elever påverkar elevernas inlärning och
resultat.
Att känna
tillhörighet är centralt och därför är det viktigt att arbetet med relationer
och värdegrund alltid är närvarande som en naturlig del i hela skolarbetet.
Kapitel 6
Rektor ska som
pedagogisk ledare för verksamheten, utifrån den egna skolans struktur och
kultur, driva skolutveckling och säkerställa måluppfyllelse. Det pedagogiska
ledarskapet å sin sida innebär att rektor leder processer som hör till frågor
med koppling till elevernas lärande och kunskapsutveckling och där lärarnas
kompetensutveckling och skolutveckling är i centrum.
Johansson menar att
det är viktigt att rektorer är ute i verksamheten och i klassrummen. Det är
rektorn som har det övergripande ansvaret för helheten. Med det menas att det
är rektor som ska se till att de nationella kunskapsmålen uppnås och att
värdegrundsuppdraget följs samt att skolan arbetar på ett likvärdigt och
rättsäkert sätt med fokus på måluppfyllelse.
Rektor ska kunna
kommunicera innehållet i styrdokumenten med lärarna men även till eleverna.
Denna tydlighet och förmåga har visat sig vara en mycket stark faktor för ett
bra pedagogiskt ledarskap och en god skolkultur. Elever som undervisas av lärare
som förstår och följer styrdokumentens skrivningar uppvisar en bättre
måluppfyllelse.
Timperley menar att
utvecklingsplaner för lärarna är minst lika viktiga som för eleverna. Hattie
menar att en skolledares viktigaste
uppgift är att skapa ett klimat där ”lärare kan tala om sin
undervisning, där misstag och fel ses som viktiga lärotillfällen, där man är
öppen för att lämna felaktiga kunskaper och missuppfattningar bakom sig, där
lärare kan känna sig trygga att lära, lära om och undersöka sin egen kunskap
och förståelse om och av undervisning.
Kritisk vän.
Kapitel 7
Det betyder att det
krävs långsiktig planering!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar