De fyra faserna i modellen:
1. Bygga upp kunskap om ämnesområdet.
2.Studera texter inom genren för att få förebilder.
3. Skriva en gemensam text.
4. Skriva en individuell text.
Därefter läste jag Gibbons och har nedan skrivit ner lite tankar från den boken.
Gibbons. Lyft språket Lyft tänkandet Språk och lärande.
Huvudinnehåll/viktigaste
informationen i texten?
Det är viktigt att ha höga förväntningar på alla
elever. ”Att våra elever har obegränsad potential.” (s 25) Undervisningen ska
vara inriktad på utveckling av språk, litteracitet och ämneskunskaper
samtidigt. ( s 27)
Gibbons ”Alla ämneslärare bör betrakta sig själva
som lärare med ansvar för språket i sitt ämne.” (s 84) Att integrera språkliga
aktiviteter i ämnesundervisningen. Gibbons ger många tips detta sid 105-122.
Vygotsky anser att lärande är främst en
samarbetsaktivitet som äger rum i en viss sociokulturell miljö. Wells säger
”Vilka vi blir beror på vilket umgänge vi har och vad vi gör eller säger
tillsammans.” (s 42)
Kognitiva krävande aktiviteter
1. Arbeta
med ämnesrelaterade begrepp och tankar som en ämnesexpert
2. Omvandla
kunskap för nya sammanhang, andra syften och till annan målgrupp
3. Göra
kopplingar mellan praktisk och teoretisk kunskap
4. Arbeta
med utvecklande samtal dvs samtal kring de centrala principerna i ett ämne,
kommunikationen är dubbelriktad och djupgående
5. Göra
kopplingar mellan talat och skrivet språk och försöker skapa mening i det
ämnesspecifika
6. Skaffa
sig ett kritiskt förhållningssätt till kunskap
7. Använda
sig av metaspråk (språk om språk)
Gibbons påtalar vikten av att bygga broar mellan det
vardagsrelaterade språket till det mer abstrakta. (s 89) Använd konkreta
exempel som är välbekanta. (s 94) Textsamtal behövs när skolans texter fyllda
av nominaliseringar och nominalgrupper. Intressant blir då att tänka på
undervisning a´la Janus. (s 100-105) Gibbons ger exempel på hur detta på sid 125-157
där hon ”hävdar att läsaktiviteter bör bygga broar till texten som eleven läser
för att de ska bli skickliga på att läsa”. (s 157)
I kapitel 6 beskriver Gibbons hur lärare kan stötta
skrivutvecklingen. Författaren menar att vi som lärare måste kunna de olika
språkliga dragen hos de olika genrerna för att vi ska kunna stötta våra elever.
Cirkelmodellen för genrebaserad undervisning beskrivs på sid 170-187).
Gibbons beskriver lärarledda samtal med autentiska
frågor som ett språkutvecklande arbetssätt i kapitel 7 s 190-216. Traditionella
klassrumssamtal kan ändras så de blir mer språkutvecklande.
Gibbons skriver ”Att samarbeta med kollegor kan vara
ett bra sätt att förstå vilket språk och vilka genrer som är centrala i ert
ämne.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar