torsdag 25 februari 2016

Tankar kring ett språkutvecklande arbetssätt


Jag startar läsåret med att göra en grovplanering för vilka arbetsområden som vi ska arbeta med under läsåret för att sedan koppla arbetsområdet till genrepedagogiken. Jag vill försöka få med olika genrer och samtidigt fördjupa den. De två först kapitlen i Lgr 11 betonar just det språkutvecklande perspektivet. I alla teman ska det finnas tillfällen för att läsa, skriva, tala och lyssna.
Jag har Gibbons matris som stöd för min planering min undervisning. Den finns på Skolverkets hemsida. Där finns mycket att hämta.

Genom att göra den här planeringen blir jag inte stressad och samtidigt planerar jag för en språkutvecklande ämnesundervisning.
Jag vill också att det ska finnas en röd tråd i mitt upplägg och att arbetet kopplas till barnens vardag och liv. Arbetsområdena ska också följa årets högtider och årstider.
Årskurs 2
NO-Havet, djur och växter i vår närmiljö                 Sv- Beskrivande text- djur
NO-Frukt och grönt                                                     Sv- Argumterande text
SO-FN, barnkonventionen                                       Sv- Poetisk text, dikter
NO-Kroppen                                                                Sv-Beskrivande text
SO-Berättelser ur Bibeln (Jesus)                                Sv-Berättande text (julspel)
NO-Rymden                                                                 Sv-Beskrivande text
Teknik(göra raketer)                                                     Sv- labbrapport
Sv-sagor En genomgång av berättande text
SO-Att leva i närsamhället                                        Sv-Beskrivande text, återgivande text
NO-Vattnets faser, lösningar och blandn.              Sv-Rapporterande text, labbrapport
NO-Årstidsväxlingar under hela läsåret                 Sv-Rapporterande text

Årskurs 3
SO- Att leva i världen – Kartan                                 Sv- Beskrivande text – länder i olika världsdelar
SO – FN och barnkonventionen                                 Sv- Argumenterande text
Teknik – Rörliga djurmodeller –                       Sv- Instruerande textmekanismer/enkla maskiner
SO –Judendom, Kristendom, Islam                         Sv- Berättande text, Återgivande text
NO – Kraft och rörelse – Lekplatsfysik                    Sv – Rapporterande/förklarande text – labbrapport

SO-Forntiden                                                           Sv-Berättande, beskrivande och återgivande text

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar