fredag 13 mars 2015

Reading Power

Nya begrepp hela tiden!
Detta kommer från den kanadensiske läraren och författarinnan Adrienne Gear. Hon är är också school literacy developer i British Columbia, Kanada.
Hon tar upp fem strategier för att göra eleverna uppmärksamma på sitt eget tänkande och hur de kan med hjälp av sina egna erfarenheter kan skapa mening i texten. För skönlitteratur är det följande:

  1. connect /göra kopplingar
  2. question/fråga
  3. visualize/visualisera
  4. infer/göra inferenser
  5. transform/förändra sin syn på något  

Adrienne Gear är i vår aktuell med en svensk översättning av boken Non Fiction Reading, som på svenska heter Att läsa faktatexter.


I filmklippet berättar forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg om varför vi bör undervisa i läsförståelse och att det gärna får ske så tidigt som möjligt.
http://www.ur.se/Produkter/182939-Strategier-for-lasforstaelse-Introduktion


Till detta har jag läst en avhandling av Maria Levlin, Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår.
Den här avhandlingen visar på att lässvårigheter ofta är kopplad till svag hörförståelse. Hon kunde även se att hörförståelsen påverkar resultaten i matematik i de nationella proven i åk 3.

Barnens lässvårigheter kunde delas in i tre grupper:

  1. Elever med enbart svårigheter med läsförståelsen.
  2. Elever med svårigheter att avkodning men inte läsförståelse,
  3. Elever som hade svårigheter med både läsförståelse och avkodning.
Hälften av eleverna med läsförståelsen uppvisade också svårigheter med hörförståelse dvs lyssna, förstå ord, meningar och berättelser. 
Samtliga elever i grupp två hade inga problem med hörförståelse.

Därför blir arbetet med läsförståelse också viktigt att arbeta med ordförståelse, grammatik och förståelsestrategier. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar