Att leva i världen
- Jordgloben.
Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben.Namn och lägepå världsdelarna samtpå länder och platser som är betydelsefulla för eleven. - Grundläggande mänskliga rättigheter såsom människors lika värde samt barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
- Att flytta inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och kan få för konsekvenser.
Jag började med att ställa fram jordgloben i klassrummet och vips så är alla barnen där och undersöker den och frågar efter olika platser.
Vi började med Vietnam och vi såg filmen Mitt land: Vietnam. Filmen utspelar sig där och en pojke visar runt. En elev som kommer därifrån fick kommentera och svara på frågor under filmen och efter filmen. Mycket lyckat.
Vi har en lärarstudent i klassen på onsdagar och hon kommer från Japan. Hon visade oss autentiska bilder från en japansk skola och barnen fick i uppdrag att reflektera över likheter/olikheter med sin egen skola. Barnen såg stort som smått. Som avslutning vek hon origamitranor till alla elever.
Vi såg också en film från Ryssland och kommenterade den.
Jag har inte lyckats hitta något material från Tjejtjenien utan vi fick titta på NE och prata utifrån den informationen. I klassen har vi dessutom en elev som just nu befinner sig i Iran och en annan i Filipinien. Dessa länder berörde vi endast genom att peka ut på kartan.
Det är spännande med flaggor och olika länder så barnen har färglagt flaggor under veckan.
Vi läste en text om en kvinna som hade flyttat till Sverige från Finland. Efter att ha läst texten fick barnen berätta vilka andra orsaker det kan vara att man flyttar. Det kanske är tråkigt där, nytt jobb, krig och ingen mat. Barnen hade många funderingar.
I stället för att skriva text till Barnkonventionen fick barnen i par illustrera texten.
FN-dagen uppmärksammades traditionsenligt på en ballongsmyckad skolgård med sång och dans.
Vi skrev fredsdikter i grupper om fyra barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar