söndag 14 september 2014

Min bok

I den här boken skriver barnen om upplevelser och om sig själva. Vi började med "Mitt namn" och de fick rita sitt självporträtt.

Jag vill att barnen ska få stödstrukturer i sitt skrivande och därför använder jag mig av så kallade mönstertexter. Den här veckan ska vi skriva "Jag kan...
De barn som ännu inte kan får en lapp av mig att skriva av och de som kan skriver själva. På så sätt får alla barn skapa och bearbeta texter utifrån sin egen förmåga.

Arbetsgången blir så här:
När eleven har skrivit sina meningar ska eleven gå i genom den själv och ändra eventuella fel. (med hjälp av talsyntes). Därefter läser jag och eleven texten tillsammans. Sedan skriver vi ut texten och eleven läser den högt för sina klasskamrater. Ev. blir den läxsläxa. Texten klistras till sist in i Min bok.
Arbetsgången följer den vi gör med bokstäverna och det skapar trygghet. Det skapar också fina självbilder hos eleverna, texterna blir fina och eleverna kan läsa dem!

Jag vill också visa på att olika texter ser olika ut beroende på genre och för att visa på det skriver vi gemensamma texter.
Förra veckan var vi på teater  och vi såg teaterföreställningen, Blenda och trollkarlen, och därefter använde skrev vi en gemensam sammanfattning av innehållet och barnen målade en passande bild.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar